TILLGÄNGLIG INFORMATION

Att kunna ta del av information och att kunna kommunicera med omvärlden är en mänsklig rättighet. För många personer med funktionsvarationer är det svårt att ta del av organisationers information och kommunicera med dem. Det krävs att man har tänkt på tillgängligheten. 

Behöver din organisation hjälp med att göra er information, kommunikation och övrig verksamhet tillgänglig? Kontakta mig. 

Tillgänlighetserbjudande: er verksamhet får 10 procent rabatt ni bokar möte innan 31 december. Till erbjudanden

Bakgrund

Jag har lång erfarenhet av tillgänglighetsarbete. I drygt tio år har jag arbetat med funktionshindersfrågor.

Handsam, Myndigheten för handikappolitisk samordning (nuvarande Myndigheten för delaktighet) tog fram riktlinjer för myndigheternas tillgänglighetsarbete. Jag arbetade med detta och var sakkunnig inom området tillgänglig information och kommunikation. Jag drev även myndighetens klarspråksarbete​. 

Tillgänglig information och kommunikation

Det finns olika delar ni bör tänka på för att alla ska kunna ta del av er information och kommunicera med er, till exempel 

- språket

- formgivningen (teckensnitt, teckenstorlek, radbredd etc)

- användandet av bilder/illustrationer

- papperskvalitet

- tillgänliga format

- mallar.

Det gäller att se över olika kommunikationskanaler, exempelvis 

- tryckt material

- webb

- sociala medier

- film/tv

- telefonrutiner

- besökmottagande

- konferenser. 

Tillgänlighetshjälp?

Vill ni veta mer om tillgänglig information och kommunikation och få tips på hur ni kan arbeta med det? Kontakta mig hej@annaklaramehlich.se eller
073-534 55 58. 

Här kan du ta del av olika upplägg om hur jag och min kollega Anna Bergholtz kan hjälpa er med tillgänglighet. 

Fyra tillgänlighetserbjudanden - få 10 procent rabatt om vid bokning innan 31 december 2016. 

© Anna-Klara Mehlich 2016.